SEO, yani "Search Engine Optimization" (arama motoru optimizasyonu), bir web sitesinin arama motorlarının algoritmalarına uygunluğu tanımlayan bir kavram (Daha fazla bilgi için TIKLAYIN). Profesyonel her web sitesi sahibi, içeriklerinin arama motorlarında listelenmesini ister ve index alması için büyük çaba sarf eder. Bu çaba da yetmez, anahtar kelimelerle yapılan sorgulamalarda üst sıralarda yer almak ister.
Artık az çok yazılım bilen herkes, SEO'nun inceliklerini çözdüm derken, şimdi SEO'dan daha karmaşık ve kuralları pek belli olmayan bir optimizasyon zorunluluğu daha kendini dayatmaya başladı: GEO!
GEO; Generative Engine Optimization kısaltması ve "üretken motor optimizasyonu" anlamına geliyor. Yapay zeka tabanlı arama motorlarında bir arama yapıldğında yahut yapay zekaya bir soru sorulduğunda; yapay zeka arka planda web sitelerini gezer. Bu gezinim sırasında, normal arama motorlarından farklı bazı kriterlere göre web sitelerinden bilgi çeker. İşte, bilgi çekilen web siteleri içerisinde yapay zeka tercih yapar iken, ön plana çıkma yöntemlerini bize GEO verir.
GEO, web sitenize yapay zeka temelli programların uğramasını ve/veya uğradıklarında memnun kalmalarını sağlamanın yöntemleridir.
SEO, klasik arama motorlarının robotik listeleme yöntemlerine yönelik kurallar zinciridir. GEO ise, yapay zekanın "anlamlandırma, benzer kavramlarla ilişki" gibi insan benzeri bir öngörü ile yapılan bir taramanın kurallarıdır. SEO'da daha kesin kurallar var iken (web sayfasında anahtar kelimenin geçmesi, sayfanın hit yoğunluğu, özgünlük vs.) GEO'da, kurallar yapay zekanın anlamlandırma, algılama ve kullanıcının ne istediğini tahmin etme yöntemine göre değişken bir kurallar zinciri karşımıza çıkmaktadır. Kısacası SEO kesin kurallara bağlı iken GEO, tahmin edilebilir ama etkisi öngörülemeyen bir çok ihtimali içinde barındıran tahminlere dayalıdır.
SEO, anahtar kelime bazlı sorgulara cevap veren web sitelerini sıralar iken GEO, bir "sorun"un çözümü veya bir "sor"unun yanıtı için en doğru "çıtı / veri" vermeye odaklanmıştır. Dolayısıyla SEO arama motorlarına yönelik iken GEO, hem sorulara hem de yanıtlara yönelik bir alanı kapsar.
SEO; içerik yapısı bakımından, anahtar kelimeler ve geri bağlantılar etrafında yoğunlaşmış iken GEO; alıntılar, istatistiki bilgiler, atıflar ve olaya daha geniş bir açıdan bakan içeriklere yönelir.
SEO için önemli olan; web sitesine tıklama sayısı (hit), hemen çıkma oranı, sayfada geçirilen süre gibi bileşenler iken GEO için önemli olan; bir web sitesinin yapay zeka tarafından oluşturulacak yanıt, raporlama yahut sorun çözümü için kullanılır iken, ne kadar katkı sağlayabileceğidir.
GEO üzerine bir çok uzman araştırma yaptı hatta yapay zeka yazılımlarını üreten şirketlerde çalışan kişilerle görüştürler ve bir çok içerik yayınladır. Bu yayınlardan çıkan ortak sonuç şu: GEO'nun da kesin ve değişmeyen kuralları var.
GEO'nun olmazsa olmazları olarak dile getirilen, içeriklerde taşıması gereken bazı kurallar:
- Benzersiz Kelimeler Dizgisi (Özgünlük)
- Anahtar Kelime Dengesi
- Anlaşılması Kolay İçerikler
- İçerikte Teknik Terimlerin Bulunması
- Akıcı Bir Dil ve Akıcılık Optimizasyonu
- Alıntı Bulundurma
- Teklif Ekleme
- İstatistik Ekleme
Araştırmalar ve bağımsız yazılımcıların yaptıkları analizler ile ortaya çıkan en önemli sonuç, yukarıda sayılan ve olmazsa olmaz denilen kuralların, yapay zeka yazılımları içerisindeki itibari değeri, tüm değer üzerinden sadece % 40'lık bir kısma isabet etmektedir. Yani, tüm bu kalemleri en iyi performansla içeriğinize ekleseniz de daha kat etmeniz gereken en az % 60'lık bir yolunuz bulunuyor.
Tüm bu statik belirleyicileri yerine getirseniz de yapay zekaların ilgilerini / dikkatlerini çekemeyebilirsiniz. Peki ne yapılması gerekiyor?
Cevap gayet basit: Dikkat çekici, yankı uyandırıcı ve yapay zekalar tarafından özgün görünmenizi sağlayacak size özel içerikler. Yani, kopya içeriklerden ne kadar uzaklaşırsanız, yapay zekanın ilgi alanına o kadar yaklaşırsınız.
Bunun nedeni, yapay zekanın insana yakın davranışta bulunmasını sağlamaya yönelik çalışmalardır. İnsan, nasıl ki ilginç ve özgün içeriklere ilgi gösterirse, yapay zeka da insanların bu yönlerini taklit etmeye çalışmaktadır.
Çapraz analizler yapın, komplo teorilerine kapılmadan tahminlerde bulunun, kullanıcılara yeni ufuklar açın, her sayfada kullanıcıların size ulaşabileceği link bulundurun, güncelliğiniz koruyun ve özellikle en son gelişmeleri takip edin, şema kullanın, vs.
Örneğin, bilgiler paylaştığınız bir blog siteniz olsun. Burada şu başlıklara özellikle yer verin:
"[Konu] nedir?”
"[Kavramı] kim icat etti?”
"[Şey] neden önemlidir?”
"[Sistem] nasıl çalışır?”
"[Uygulama] örnekleri”
“[Olay] ne zaman gerçekleşti?”
“[Konu] hakkında gerçekler”
“Adım adım [konu] öğren”
İçeriklerine video yahut test gibi kullanıcıların sevebileceği içerikler ekle.
GEO, SEO gibi devamlılığa sahip olur mu ya da SEO, GEO'ya mı dönüşür, bunu belirlemek için şu an çok erken. Ama bilinen bir gerçek var ki, şu an GEO bir çok web sitesinin önemle üzerinde durması gereken bir konu.
Eğer gerçekten profesyonel bir web sitesi oluşturmak istiyorsanız, GEO'yu göz ardı edemezsiniz.
Yazar: Bayram-Yuksekkaya - 7 minutes 44 seconds
SEO, Search Engine Optimization kavramının kısaltılmış adıdır. Search Engine Optimization kavramı, arama motoru optimizasyonu anlamına gelmektedir. İşte SEO, bir web sitesinin, arama motorlarının kurallarına ve ar...
MoreYazar: Bayram-Yuksekkaya - 1 minutes 35 seconds
GEO uyumlu terimi, genellikle Generative Engine Optimization (GEO - Üretken Motor Optimizasyonu) bağlamında kullanılır. Bu, içeriğinizi yapay zekâ (YZ) destekli arama sistemleri ve büyük dil modelleri (...
More