SEO Nedir?

seo nedir

SEO, "Search Engine Optimization" kavramının kısaltılmış adıdır. "Search Engine Optimization" kavramı, arama motoru optimizasyonu anlamına gelmektedir. İşte SEO, bir web sitesinin, arama motorlarının kurallarına ve aradığı şartlara en uygun hale getirilmesi çalışmasına verilen addır.

-Arama Motoru Nedir?

Arama motoru, sanal dünyada yer alan web sitelerinin yer aldığı dizinlerdir. Google, Yandex, Bing, Yahoo gibi arama motorları, en bilinen arama motorlarının başında gelmektedirler. Ancak kullanım açısından, Google'ın zirvede olduğunu söylemek yanlış olmayacaktır.

arama motoru nedir

-Arama Motoru Neden Önemlidir?

Web kullanıcıları, internette bir şey arar iken, arama motorlarını kullanırlar. Arama motorlarına yazdıkları bir kaç "anahtar kelime" ile aradıklarını bulmak isterler. İşte arama motorları, kullanıcılarının aradıklarına en doğru ve en güncel sonuçlara ulaşmalarını sağlamak için doğru dizinlemeyi yapmak amacıyla, çok sıkı bir çalışma içerisindedirler. Zira kullanıcılar, aradıkları şey ile uygun web sitelerinin arama motorlarının kendilerine dökümünü sunmasında ne kadar iyi ise, o arama motoruna o kadar itibar ederler ve o kadar çok kullanırlar.

-Anahtar Kelime Nedir?

Yukarıda bahsi geçtiği gibi anahtar kelime, kullanıcıların webde bir şey arar iken arama motoruna yazdıkları kelimeleri kapsayan kavramdır. Örneğin, taksi çağırmak için bir taksi durağına ya da taksiciye ulaşmak isteyen bir kişi, bulunduğu konumla beraber taksi kelimesini yazarak, en doğru sonuca ulaşmak ister. "Kızılay taksi, Beşiktaş en yakın taksi, Taksim taksi durakları" gibi.

anahtar kelime nedir

-Optimizasyon Nedir, Nasıl Yapılır?

SEO, arama motoru optimizasyonu anlamına gelmektedir. Arama motorları, web sitelerinin dizinlenmesi (listeye / sıralamaya alınmasını) ve kullanıcıların aramalarına en uygun sonuçları listelemesi sırasında, bir algoritmaya (kurallar zincirine) bağlı olarak çalışırlar. Yukarıdaki örnekten devam eder isek bir kullanıcı, "Beşiktaş en yakın taksi" diye bir arama yaptığında arama motoru, hangi web sitelerini hangi sıraya göre göstereceğini, belli kurallara bağlar. İşte bu kurallara bağlı olarak bir web sitesinin düzenlenmesine, optimizasyon denir. SEO, bu optimizasyonun yapılması işlemine verilen addır.

-Arama Motorlarının Kuralları (Algoritmaları) Nelerden Oluşur?

Bu kurallar; hiç değişmeyen, katı kurallar değildir. Bundan bir kaç yıl önce en önem verilen SEO kurallarının bir çoğu, bugün kullanılmamaktadır. Arama motorlarının algoritmalarında var olan kuralların listesini çıkarma ve buna göre web sitesini inşa etme yöntemi, artık kabul görmeyen bir sistemdir. Bunun yerine, arama motorlarının hiç değişmeyen kurallarını bilmek ve kullanıcıya göre düşünerek web sitesini inşa etmek, her zaman yüksek başarılara ulaştıran bir SEO yöntemi olarak kendini kanıtlamıştır. 

Arama motorlarının ilk kurulduğu günden beri değiştirmediği en önemli kural, "özgün içerik" kuralıdır. Bir yerden kopya edilmemiş, bizzat bir insan tarafından yazılan ve çeviri gibi aldatmacalardan oluşmayan içerikler, özgün içeriklerdir. Arama motorları, özgün içeriklere her zaman yüksek puan verir. Ancak, iyi bir SEO için özgün içerik zorunlu ama yeterli değildir.

Aynı şekilde içerikte, doğru ve güncel bilgiler verilmesi de önemlidir. Bu hem özgünlük açısından listelemede önem arz eder hem de doğru ve güncel bilgi bulunan web sayfalarında kullanıcılar daha uzun süre kaldıkları için, arama motorları tarafından değerli sayfa haline gelir. Buradan da arama motorlarının bir web sayfasının değerini ölçerken, kullanıcının sayfada kalma süresini de göz önüne aldığını deşifre etmiş bulunmaktayız. Eğer kullanıcı, anahtar kelimeye göre arama motorunda listelenen bir web sayfasına girer ve fakat hemen çıkar ise, bunu arama motoru "analiz-analytics" sistemleri ile tespit ederler ve listelerken bu durumu göz önüne alırlar.

seo ve backlink

Bununla birlikte, sosyal imleme de çok önemlidir. Yukarıda belirtiğimiz gibi arama motorları, her web sitesinin her sayfasına giren kullanıcıları takip ederler. Fakat bu takip, basit bir takip değil, kullanıcının tüm bilgilerini analiz eden  ve kaydeden bir takiptir. Kullanıcının; hangi anahtar kelime kullandığı, bulunduğu konum, sayfada ne kadar kaldığı, sayfadan çıktıktan sonra ne yaptığı, eğer kullanıcı arama motorlarından değil başka bir yerden (sosyal medyadaki linklerden-backlink vs.) geldi ise geldiği web sitesi/sosyal medya platformu gibi bir çok bilgiyi arama motorları değerlendirmeye alırlar. 

İşte, bu takipten bir web sitesinin en iyi notu alabilmesi için, doğru ve etkin sosyal imlemeler (sosyal medya platformlarından link / backlink) kullanma, kullanıcıların en çok kullandığı anahtar kelimelere içerikte yer verme, kullanıcının hemen sayfayı terk etmemesi için link inşasını ve içeriği etkin kullanma, mümkün olduğu kadar sayfadaki bilgiye yakın diğer bilgilere dair web sitesindeki diğer içeriklere kullanıcının yönlendirilmesini sağlama gibi işlemleri yapması gerekir. İşte bunların hepsi, SEO'nun içerisindedir.

-Arama Motorları ve Web Sitesi Sahipleri İçin SEO Neden Önemli?

Doğru ve devamlı güncel tutulan bir SEO ile web sitesi, anahtar kelimelerde yapılan aramalarda ilk sayfada ve hatta en üst sıralarda çıkmaktadır. Yapılan bir çok araştırmada kullanıcıların, arama motorlarında yaptıkları aramalarda, ilk iki sayfaya baktıkları ve çoğunluğunun ikinci sayfaya dahi geçmeden yeniden arama yaptıkları tespit edilmiştir. Yani bir kullanıcı "Beşiktaş taksi" diye arama motorunda bir arama yaptığında, eğer ilk sayfada bu aramasına uygun bir sayfa bulamaz ya da bulduğu sayfalardan bir taksiye ulaşamaz ise, çoğunlukla arama motorunun listelediği ikinci sayfaya ya hiç geçmemekte ya da geçse bile çok fazla kalmadan yeni bir anahtar kelime kullanarak tekrar arama yapmaktadır. Aynı örnekten gider isek, "Beşiktaş taksi" diye arama yapan kullanıcı, ilk ve ikinci sayfadaki listelenen web sayfalarından bir sonuca ulaşamaz, bir taksi çağıramaz ise bu sefer arama motoruna yazdığı anahtar kelimesini değiştirerek bu sefer "Beşiktaş taksi numarası" gibi daha farklı bir anahtar kelime ile amacına ulaşmaya çalışmaktadır.

İşte web sitesi sahipleri, anahtar kelimelerde ilk sayfada çıkarak, daha çok kullanıcının kendi web sitelerini tıklayarak, daha çok müşteri veya okuyucuya ulaşmak istediklerinden SEO, her web sitesi sahibi için vazgeçilmez bir konudur.

SEO nasıl yapılır

-SEO Nasıl Yapılır?

Aslında SEO'nun büyük çoğunluğunu, arama motorlarının kurallarına uygun hareket etmekten oluşmaktadır. Bir yandan arama motorlarının kurallarını sıkı bir şekilde takip etmek ve bunları uygulamak diğer yandan özgünlüğü kaybetmemek ve yeni anahtar kelimeler bulmak, SEO yapımının en önemli unsurudur. Zaten bir SEO uzmanı, bu dengeyi ne kadar iyi uygular ise o kadar büyük başarılar elde eder.

Yukarıdaki örnekten hareket eder isek, Beşiktaş'ta taksicilik yapan bir kişi, web üzerinden müşteri çekmek için bir web sitesi yaptırdığında, anahtar kelimelerde en üst sıralarda çıkmak isteyecektir. Bir SEO uzmanı, böyle bir taleple gelen kişinin web sitesini kurar iken; içeriğe uygun bir domain (web sitesinin alan adı) bulacak, SSL (güvenli site) sertifikası alacak, temiz bir web sitesi scripti (ana teması) seçerek işe başlayacaktır. Bu özellikler, web sitesinin, arama motorları tarafından ilk taranmasında önemli kuralladır. Daha sonra web sitesi inşasına geçilecektir. İşte bu web sitesi inşası (link dizilimi) yapılır iken SEO uzmanı, anahtar kelimelerin tespitini sağlar. Yani, "Beşiktaş'ta iş yapan bir taksiyi, kullanıcılar hangi kelimeleri kullanarak arama motorlarında ararlar" diye kendisine sorarak bir liste oluşturduğu gibi, arama motorlarında yaptığı bir kaç işlem ile bu konuda yani "Beşiktaş" ve "taksi" kelimelerinin en çok geçtiği anahtar kelimelerin listesini çıkartacaktır. Anahtar kelimeleri bu şekilde "karma" olarak tespit ettikten sonra SEO uzmanı, bu kelimelerin içerisinde geçtiği, özgün içerikler oluşturmaya başlar. Örneğin,

"Beşiktaş taksi" kelimesine bağlı olarak oluşturulan içerikte eğer "Beşiktaş'tasınız ve boş taksiye mi ihtiyacınız var, o zaman tam doğru yerdesiniz, tıklayın hemen gelelim."

gibi bir cümle kurulursa, kısa vadede web sitesi için arama motorları için olumlu karşılansa da bu tip cümlelerin aynı sektördeki bir çok web sitesinde geçen ve tekrarlanan kelimeler olduğundan orta ve uzun vadede, web sitesine zarar verecek ve web sitesinin sıralamasından düşmesine neden olacaktır.

özgün içerik ve seo

Bunun yerine daha özgün bir içerik ile aynı mesaj verilebilir. Örneğin,

"Türkiye'nin ve hatta Dünya'nın en büyük metropollerinden biri olan İstanbul'un, en kalabalık semti Beşiktaş boş taksi bakımından, sorun yaşayan semtlerden biri. Biz de Beşiktaş bölgesinde taksi hizmeti sunduğumuzdan, bu durumun farkındalığında olan bir taksi durağıyız. Beşiktaş'ta boş taksi arama veya Beşiktaş'ta boş taksi bulma sorunu ile karşı karşıya kaldığınızda, bizimle iletişime geçebilir ve size yardımcı olmak için tüm imkanlarımızı kullanacağımızdan emin olabilirsiniz."

şeklinde bir yazı, yazıya gizlenen anahtar kelimelerin, yazının anlam bütünlüğünü bozmadan, özgün halde sıralandığından arama motoru, bu yazıyı hem özgün olmasından hem de anahtar kelimelerin anlam bütünlüğünü bozmadan içerikte yer almasından dolayı, listelemede göz önüne alacak ve sıralamada yüksek noktaya çıkaracaktır. Başkaları bu özgün yazıyı kopyalayarak, kendi web sitelerinde kullansalar dahi, ilk kullanandan kopya olduğundan, arama motoru bunu da göz önüne alacaktır, eğer almaz ise belli araçlar ile bu durum arama motoruna bildirilebilir.

SEO ile anlatılacak daha bir çok konu vardır. Bir başka yazımızda SEO ile ilgili bilgilerimizi paylaşmaya devam edeceğiz.

Faydalı olması dileğiyle...
 

24/08/2025, 12:57
Similar Posts
Gestapo Nedir?

Yazar: Bayram-Yuksekkaya - 2 minutes 22 seconds

Gestapo, Nazi Almanyasının gizli devlet polisine verilen addır. Tam adı Geheime Staatspolizeidir ve 1933 yılında kurulmuştur. - Kuruluş: Hermann Göring tarafından Prusyanın çeşitli siyasi polis teşkilat...

More